DEFINISI PENDIDIKAN JASMANI
Definisi
Pendidikan Jasmani ini menurut Jenny ialah memberikan pendidikan melalui
aktiviti fizikal dan ia akan membabitkan hasil pendidikan yang bercorak
fizikal. Seterusya melalui definisi ini, Pendidikan Jasmani ini untuk
mempengaruhi dalam setiap bahagian pembangunan fizikal sama ada perkembangan
mental dan fizikal. Pendidikan Jasmani ini dari segi fizikal ialah peningkatan
secara fizikal, sosial pula merujuk kepada belajar bekerjasama dengan orang
lain dan mental berkisarkan belajar dan berkembang.
Kemudian
menurut Fletcher, Pendidikan Jasmani ini membolehkan kanak-kanak mencuba
sesuatu perkara dan beransur-ansur pengalaman itu memberikan kepada
perkembangan fizikal, intelek, sosial dan sebagainya. Lowenfield pula memberi
definasi bahawa kegiatan Pendidikan Jasmani dapat memberi bantuan untuk
menyuburkan perkembangan diri seseorang itu. Freeman (1977) mengutarakan
Pendidikan Jasmani dikawal oleh media fizikal iaitu melalui aktiviti-aktiviti
fizikal yang rancak serta berkaitan dengan pergerakan motor kasar dan kemahiran
yang sederhana tinggi tahapnya. Menurut kaedah ini, ia bercorak fizikal.
Meliputi kemajuan atau perubahan di dalam perkembangan intelektual, sosial dan
aestetik inilah yang dapat memberi faedah melebihi daripada fizikal.
Selain
itu, Baley dan Field (1976) memberi definisi Pendidikan Jasmani ini merupakan
suatu proses pengubahsuaian dan pembelajaran berkaitan organik, neuromaskular,
intelektual, sosial, budaya, emosional dan aestetik. Ia merupakan hasil
daripada salah satu aktiviti fizikal yang terpilih dan agak rancak. Menerut
Barrow pula, Pendidikan Jasmani ini merupakan konteks Pengalaman Pendidikan
Seluruhan (the total education
experience). Pengalaman inilah yang berkaitan dengan proses pendidikan
secara keseluruhan dalam seumur hidup bagi setiap individu itu sendiri. Oleh
hal demikian, jika Pendidikan Jasmani ini dapat memberikan sumbangan dalam
pendidikan lain, justeru itu fungsinya sebagai alat pendidikan akan terus
dipenuhi.
Kesimpulannya,
merujuk kepada proses pengajaran dan pembelajaran yang terkawal ini bertumpu
pula kepada perkembangan tubuh badan murid dari segi fizikal, sosial dan mental
dengan terjalin. Secara tidak langsung, kegiatan yang dijalankan ini dapat
menggalakkan pertumbuhan sahsiah yang menyeluruh dan sempurna dengan memberi
tumpuan kepada kegiatan yang bertujuan memupuk sosialisasi. Ia juga ingin
menggalakkan penggunaan masa lapang yang berfaedah.