KONSEP KESANTUNAN BERBAHASA

     
KONSEP KESANTUNAN MENGIKUT PANDANGAN TOKOH.....


   Lakoff(1975:64) menginterprestasikan kesantunan sebagai perlakuan yang mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi. Bagi Fraser dan Nolan (1981:96), kesantunan itu berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai usaha untuk mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan konflik. Leech (1983:104) pula menyatakan bahawa kesantunan merupakan perlakuan yang mewujudkan dan mengekalkan pengiktirafan diri dalam sesuatu interaksi sosial. Beliau seterusnya berpendapat bahawa kesantunan bukan bermaksud baik-baik sahaja tetapi yang paling pentig ialah menjalankan prinsip kerjasama dengan menghubungkannya dengan maksud dan kuasa. Hal ini melibatkan pemilihan strategi untuk mengelakkan konflik.
   Dua tokoh terkenal dengan pandangan mereka terhadap fenomena kesantunan, iaitu Brown dan Levinson pula mengaitkan kesantunan sebagai usaha untuk mengurangkan Tindakan Ancaman Muka(TAM) kepada pendengar (1987:62). Pada mereka, setiap orang mempunyai kehendak muka yang terbahagi kepada dua, iaitu muka positif dan muka negative yang merupakan kehendak masyarakat sejagat. Sehubung itu, sewaktu berlakunya komunikasi, penutur perlu mengurangkan ancaman terhadap muka pendengar dengan memilih strategi kesantunan. Kesantunan juga dikatakan sebagai satu fenomena bahasa yang boleh dikaji secara emprikal menerusi pemerhatian terhadap komunikasi lisan yang melibatkan interaksi bersemuka antara penutur dengan pendengar bagi pendapat Held (1992:133).
   Watts et. Al (1992:43) pula berpendapat bahawa kesantunan ialah perlakuan bahasa yang digunakan untuk mengekalkan keseimbangan hubungan interpersonal dalam kumpulan sosial. Walau bagaimanapun, Watts menyempitkan konsep kesantunan menjadi istilah yang lebih terperinci, iaitu konsep Perlakuan Politik Verbal. Beliau menganggap, keupayaan untuk mengelakkan sesuatu konflik bergantung kepada sosiobudaya sesuatu manyarakat. Disamping itu juga, cara berbahasa itu banyak bergantung kepada peristiwa bahasa, aktiviti sosial dan tahap perkongsian terhadap set-set jangkaan budaya di kalangan mereka yang terlibat dalam sesuatu percakapan.
   Konsep Perlakuan Politik Verbal oleh Watts merujuk kepada Teori Releven (Sperber & Wilson, 1986) yang menegaskan bahawa apa yag berlaku dalam sesuatu ujaran ialah kerelevenannya dan bukan kepada kebenaran harfiahnya. Watts merujuk Teori Relevan dalam mengutarakan konsep Perlakuan Politik Verbal kerana berpendapat bahawa kesantunan itu bergantung kedapa sfat interaksi. Seseorang yang terlibat dalam interaksi perlu menyesuaikan ujarannya dengan suasana. Keupayaan dan kebolehan penutur menggunakan kemahirannya dalam berbahasa yang sesuai dengan suasana interaksi merupakan perlakuan yang bijak dan disebut sebagai Perlakuan Polotik Verbal.
   Aspek kesantunan berbahsa juga pernah diutarakan oleh Asmah Haji Omar (1997:5). Menurutnya kesantunan berbahasa ialah penggunaan bahasa sehari- hari yang tidak menimbulkan kegusaran, kemahiran dan rasa tersinggung daripada pihak pendengar. Asmah menjelaskan bahawa penjagaan air muka di kalangan orang Melayu bukan setakat menjaga air muka sendiri malahan turut meliputi air muka keluarga dan masyarakat. Bayraktaroglu (1997:5) berpendapat bahawa kesantunan itu merupakan perlakuan yang diamalkan untuk membina persefahaman bagi mengelakkan ancaman dan ketegangan yang boleh menyebabkan hubungan yang terbabit menjadi renggang.